فعالیتهای این دپارتمان در تدوین، مشاوره و نظارت بر برنامههای مارکتینگ، برندینگ و کمپینهای تبلیغاتی به شرح زیر است:
- مارکتینگ پلن [۱]
در دنیای پر تلاطم امروز اهمیت و ارزش داشتن برنامه ای منسجم که در آن کلیات فعالیتهای شرکت در چارچوبی علمی با بازار، مشتری و نیازهای فعلی و آتی همگون باشد، بیش از پیش آشکار شده است. عمده ترین خدماتی که تصویر آینده به صورت حرفه ای و متمایز از رقبا به مشتریان در این حوزه ارائه میدهد، برنامه بازاریابی[۲] است. در قالب برنامه بازاریابی پیشنهادی، اهداف استراتژیک[۳] بازاریابی و پس از آن اهداف عملیاتی این حوزه با در نظر گرفتن شرایط ویژه سازمان و بازار به رشته تحریر در میآید. تحلیل استراتژیک انجام شده در بطن بازار و صنعت و شناسایی عوامل برتری و ضعف رقبا با استفاده از یافتههای حاصل از تحقیقات بازار[۴] به صورت آمیخته بازاریابی[۵] متجلی شده و در سطوح مختلف تا جزئیات اساسی پیش میرود. این دستاورد پس از بررسی و بازبینی به مرحله اجرا رفته و در گذر زمان در صورت نیاز به تغییرات اصلاح شده و مجدداً اجرایی میشود.
- فروش افزایی
تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن، مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند. با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایش فروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد. یکی از مشکلاتی که بر سر راه مسئولین تبلیغات قرار دارد، چگونگی ارائه رابط های مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود فروش می باشد. با در نظر گرفتن ارتباط بین تبلیغات و ارزش ویژه نام تجاری، رابطه بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا رفتن سود فروش مشخص گردد.
- برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که اکثر شرکتهای موفق و صاحب نام دنیا از آن برای هدایت و پیشبرد برنامهها و فعالیتهای خود با افق دید بلندمدت و در جهت دستیابی به اهداف و تحقق مأموریت سازمانی بهره میگیرند. این نوع برنامه ریزی که تاکنون اغلب مورد استفاده سازمانهای بزرگ واقع شده است، اگر به درستی تدوین شود، به انتخاب استراتژیهایی منجر میشود که در صورت اجرای صحیح و به موقع، تعالی و پیشتازی سازمان را به ارمغان میآورد.
برنامه ریزی استراتژیک با بررسی محیط خارجی و داخل سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی میکند و با در نظر داشتن مأموریت سازمان، اهداف بلند مدت برای سازمان تنظیم میکند و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینههای استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژیهایی میکند که با تکیه بر قوتها و با بهره گیری از فرصتها، ضعفها را از بین برده و از تهدیدها پرهیز کند تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود.
طرحها و پروژههایاجرا شده و درحال اجرا واحد مشاوره مارکتینگ
- تهیه مارکتینگ پلن، تهیه نام برند،تحقیقات بازار، برنامه ریزی استراتژیک شرکت دامپزشکان پیشگام حافظ سلامت؛
- مشاوره و ارائه تحلیل استراتژیک بازار، برنامه ریزی استراتژیک، تعیین جایگاه فضای رقابتی، تحلیل مزیت های نسبی و رقابتی شرکت سرو لاله زار (بزرگترین آگهی نامه تبلیغاتی ایران در صنعت برق)؛
- برنامه ریزی استراتژیک، تحلیل رقبا، تحقیق بازار و بازاریابی، تهیه مارکتینگ پلن، تهیه اکشن پلن، تهیه کمپین پلن شرکت نوین صنعت مهر آسا(ژیوار)
- تدوین دستمایه استراتژیک شرکت نوین پروتئین؛
- مشاوره بازاریابی و تبلیغات شرکت پرسپولیس پخش فروهر شیراز، مرغ سبز پارسه؛
- تهیه مارکت پلن کلوپ مجازی خرید جهت افزایش قدرت خرید اعضا سازمان نظام مهندسی فارس. (کارفرما شرکت پارس هنر هفت قرن)؛
- طراحی ساختار سازمانی، برنامه استراتژیک مارکتینگ و پلن های تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت پولاد کف شیراز. (کارفرما شرکت پارس هنر هفت قرن)؛
- راه اندازی سیستم فروش و توزیع مویرگی در استان فارس شرکت بسته بندی نمونه سان ایچ شیرکوه(سوروسات)
- تحلیل استراتژیک پروژه همایش بین المللی شهرداران راه ابریشم، شهرداری شیراز؛
- طراحی کمپین فروش افزایی برنج رک؛
- طراحی کمپین فروش افزایی آموزشگاه شیرین؛
- ارایه برنامه کوتاه مدت فروش افزایی محصولات شرکت مشک فام؛
- ارایه برنامه فروش افزایی و مدیریت ارتباط با مشتریان زعفران تروند
- مشاوره فروش افزایی محصولات یمین سنگ؛
- ارایه برنامه فروش افزایی و برنامه تغییر موضع شرکت صنایع هفت الماس؛
- برگزاری سمینار «بازاریابی: حقیقت پنهان، دروغ آشکار» در انجمن مدیران صنایع فارس مرداد ۱۳۹۲؛
- برگزاری سمینار تخصصی R&D (شرکت شهرکهای صنعتی فارس)؛
- تدوین طرح دوره کارگاهی کلینیک مدیریت، ۴۰ ساعته (شرکت شهرکهای صنعتی استان فارس)؛
- تهیه، تدوین و نگارش BP خرما معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک صنعتی فارس
- طراحی مارکت پلن شرکت نوید پارس شیراز؛
- طرح امکان سنجی اصلاح باشگاه دانشگاه شیراز. کارفرما آقای فرهنگیان؛
- تهیه و تنظیم طرح ۵M نیازسنجی و توزیع پک آموزشی MIT-Engineering در سراسر کشور، شرکت اسراء؛
- تدوین کمپین، مشاوره، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای گروه معماری ترمه ایران در شیراز، اصفهان و تهران؛
- مشاوره مارکتینگ و توزیع کتاب جامع صنایع و معادن فارس، خانه صنعت و معدن استان فارس؛
- مشاوره بازاریابی و تبلیغات طرح آموزشی مدیریت خانواده دانشگاه علمی کاربردی، مرکز آموزش عالی آزاد پارسه؛
- پروپزال برنامه استراتژیک دانشگاه غیر انتفاعی حافظ؛
- تهیه و همگون سازی بانک اطلاعات BP موجود در کشور هند برای استان فارس (شرکت شهرکهای صنعتی فارس)؛
- طرح جامع گردشگری لار (با همکاری شرکت سبز اندیش پایش – تهران)؛
- تدوین طرح راه کاری جهت خروج و پیش گیری از بحران در صنایع موجود و تبدیل آن به فرصتهای سرمایه گذاری؛
- عارضه یابی بازاریابی و تصمیم سازی در راستای توسعه و ارائه راهکارهای ارتقاء موقعیت شرکت بسته بندی نوین استهبان؛
- شرکت برق منطقه ای فارس (تهیه و تنظیم طرح تصمیم سازی و ایجاد روشهای بهبود از طریق شیوه NGT)؛
- برگزاری دوره آموزشی تخصصی بازاریابی بیمه برای کلیه کارکنان شرکت خدمات بیمه سامان در استان فارس؛
- تدوین طرح CRM بیمارستان سورنا تهران (عیوض زاده)، دکتر بهرام شاهنده؛
- و …
[۱] Marketing
[۲] Marketing Plan (MP)
[۳] Marketing Strategic Plan
[۴] Marketing Research
[۵] Marketing Mix